torsdag 26 juni 2008

Orienteringspremiär

Torsdag 26/6: Stötte på en av sjövallagubbsen vid ICA idag. Torsdagar är ju träningsdag normalt sett för mina äldre löparvänner så jag fiskade lite efter om de fortfarande höll på. Stugan var visst uthyrd så han hade tänkt sig orienteringsträning bortåt Mölndal till. Jag fick gärna hänga på och läsa lite karta.

Lät perfekt! Har ju tänkt att jag skulle försöka mig på detta med orientering vad tiden lider. Sagt och gjort. Så fick det bli. Väl på plats köpte man sig en karta och ritade själv in kontrollerna. Sedan bar det av. Tempot var mycket måttligt och vi tog det extra lugnt för att jag skulle ha tid att snappa upp ett och annat trick. Det blev mycket krypande i snåren, klafsande över kärr och vadande i midjehögt gräs. Fick ett tag för mig att eventuella stiga medvetet undveks för att nybörjaren skulle få prova på på riktigt... Riktigt svårt att hänga med på kartan var det också.

Rätt kul var det i alla fall även om man kom hem med dyngsura skor och flertalet fästingar krypandes på kroppen. Långsamt gick det också men eftersom vi var ute hela 1 timme och 42 minuter så kändes det fint efteråt ändå! Snittpulsen låg på 117 så det var långt under MAF-puls men jag tror inte det gjorde så mycket. Nog bara bra för mina ben att ta det vackert.

(Som en parentes för intresserade av tekniska prylar kan jag nämna att min Suunto t3 värderade detta lågintensiva pass som 1.9 i träningseffekt på en 5-gradig skala. Det verkar somom man måste upp puls för att klockan ska ge någon utdelning över huvud taget.)

Igår hade jag också ett fint rullskidspass på 18,5 km. Nya vassa stavspetsar och solsken gjorde turen till ett riktigt nöje! Härligt flyt hela tiden.

4 kommentarer:

Benet sa...

Orienterat har jag inte gjort sedan lumpen. Hade faktiskt varit kul att prova någon dag...

askan sa...

Låter ju som suverän träning, måste vara grymt stärkande för leder och annat. Fast en polare som höll på med orientering sa att man stukar fötterna rätt ofta, nåt du råkat ut för?

Anonym sa...

Kul att höra om lite alternativ träning som omväxling till all MAF-löpning och rullskidande som pågår landet runt.

Liksom benet har jag inte hållt i en orienteringskarta sedan det påging låtsaskrig i Skövdes skogar i mitten av 90-talet. Det låter trevligt att kunna variera asfalterade gångbanor mot kärr och myrar!

Och så slipper man ju pensionärer med små ilskna hundar!


//Samir (med ett nyligen läkt vänsterlår och måttlig hundskräck)

tillbakatillutmattning sa...

Samir: Hoppas ditt v-ben håller. Hundarna kan du springa ifrån om du är hel...