fredag 23 februari 2007

Ultraljud

Torsdag 22/2: Dagens intressanta upplevelse bestod i ett besök till Sahlgrenska för ultraljudsundersökning av mitt ömmande ben. Visste inte vad jag väntade mig att kunna få ut av det. Hursomhelst den äldre herren som rattade apparaten försökte vara pedagogisk och man fick själv se det grå blurret på skärmen medan han försökte förklara vad man såg.

Det var ungefär lika lätt för ett otränat öga att se något som när man är med på ultraljudsundersökning av sina blivande barn. Fast här är det inget som rör sig vilket gör det hela än svårare att fantisera ihop vad som visas.

Det läkaren kunde se var i alla fall ett par överbelastningsskador (tror jag). Dels där hamstring-senan fäster i benet och dels längre ner på muskeln (han kallade den biceps men jag tror det är samma sak som hamstring). Jag försökte pressa honom lite om det var stora eller små skador och fick svaret att det inte behövdes nål och tråd i alla fall för att fixa dem... Han hänvisade sedan till den ortoped som remitterade mig dit.

Dock sade han att för att bli frisk behövdes uppbyggnadsträning och stretching. Att bara vila skulle inte läka dem. Jag får höra vidare med ortopeden på GMC som skickade dit mig. Hoppas han hör av sig snart.

Själv fick jag lite hopp tillbaka efter besöket. Tycker det borde gå att fixa till sinom tid.

Inga kommentarer: