söndag 28 oktober 2007

Idel elende

Söndag 28/10: Det har varit en vecka med både bra och dåligt. Det bra var att jag sprang som aldrig förr på löpbandet i måndags och det dåliga var att jag fick ont på utsidan av vänster lår av det... (och att min rygg har varit rätt kass större delen av veckan).

Fick för mig att jag skulle testa vad man pallade på bandet på Friskis & Svettis i måndags. Värmde upp i två kilometer och körde sedan 1 km i 17 km/h, 2 km i 18,6 km/h och 2 km i 19,2 km/h följt av en kilometers nedjogg. Det kändes kanon under hela sträckan och just detta band gick inte att skruva upp i högre hastighet än 19,2 km/h. Hastigheten stämde nog hyfsat för min footpod till pulsklockan klockade följande kilometertider (3.30, 3,20, 3,20, 3,11 & 3,11). Kan också konstatera att det måste vara lättare att springa på löpband än ute. Har svårt att se mig själv hålla en sådan fantomfart utomhus.

På tisdag morgon kom emellertid bakslaget då jag hade en smärta på utsidan av vänster lår ner mot knät. Hmm... Denna höll i sig och jag kortade ner rundan på torsdagen till drygt 8 km i ca 4,30-fart. Under denna rundan kändes benet sämre ju längre löpningen pågick.

Eftersom också ryggen varit rätt dålig under första halvan av veckan bestämde jag mig efter torsdagsrundan att ta en liten timeout för att inte dra på mig någon ny långvarig åkomma.

Ska ta det vackert med både löpning och rehab närmaste veckorna.

Nu i skrivande stund känns dock både rygg och ben rätt ok. Dagens planerade löpning är dock inställd. Tänkte försöka mig på ett litet kort cykelpass följt av lätt styrketräning i morgon. Tror att benet kommer att fixa sig bara jag drar ner på löpningen ett tag och i fortsättningen hoppar över tokpass a la måndagens.

I övrigt i veckan kan jag notera tre halvtimmes lunchgympass.

Inga kommentarer: