onsdag 11 april 2007

Besöket hos Rooneys doktor blev diagnoslöst

Onsdag 11/4: Idag var dagen då alla frågetecken skulle rätas ut. Var drömmen. Leif Swärd kunde dock inget säga. Vad jag förstod av samtalet kunde det vara lite vad som helst, vilket jag själv också kommit fram till. Eller egentligen var det så att han inget ville säga på det underlaget som fanns att tillgå. Istället remitterade han mig till magnetkameraundersökning. Äntligen..., efter rätt många månaders väntan på den remissen.

Tydligen skall man kunna se rätt bra vad som är fel på bilderna efter en sådan, fattade jag det som i alla fall. För min del spelar det väl egentligen inte så stor roll nu om utredningen tar några extra månader. Känns som man får börja från noll den dagen man blir frisk ändå. Tålamod är till för att prövas.

Det enda som bekymmrar mig är att han är en rätt upptagen man och erkände själv att det kunde vara knivigt att få kontakt/ny tid hos honom efter att magnetkameraundersökningen var klar. Jag hoppas dock han inte glömmer bort mig. Han sa faktiskt att han tyckte detta var "ett intressant fall" och skulle begära kopior på magnetkamerabilderna. Han tyckte att jag borde varit bättre än vad jag var om det var fråga om tendinit/seninflammation (själv tror jag på tendinos vilket jag fattat är ett tråkigare tillstånd...). Lite intresserad lät han nog faktiskt.

Hela min frågelista jag förberett mig med var inte mycket att ha med den vändning som besöket tog. Om han inte ville ställa någon diagnos fanns inte heller mycket till svar på hur man skulle förhålla sig till skadan och den smärta som kommer och går (mest kommer för tillfället)...

Jag fick dock ett namn på en sjukgymnast på IFK-kliniken som han tyckte jag skulle vända mig till och hälsa från honom. Det skulle vara bra att etablera den kontakten även om skadan fortfarande var "under utredning". Ringde dit och fick en första tid om två veckor.

Lyckades dock klämma honom på ett par frågor om stretching och simmning. Stretching tyckte han jag kunde köra med. Var det fråga om tendinos så var det ju bara bra.

Frågade också om simmning. Han rekommenderade crawlspark med fenor och att hålla en platta under armarna. Växla mellan mage och rygg skulle man göra. Det var dock viktigt att se upp så att man inte körde huvudet i kaklet ("du får ha hjälm..."). Detta skulle inte försämmra skadan utan nog bara vara av godo. Skall ta mig i kragen och beöka Valhalla eller annan siminrättning framöver.

Benet är som vanligt kass. Sätter en sexa även idag. Att gå i uppförsbacke känns definitivt.

Inga kommentarer: