onsdag 23 januari 2008

Excentrisk vadträning i gymmet

Onsdag 23/1: Mest för att hålla på träningsdisciplinen gick jag ner i gymmet på lunchen. Det blir en liten stund av avslappning och kaffet smakar godare efteråt.

Efter rullpasset igår kan jag känna lite svagt obehag i vänsteraxeln. Man ska väl kanske inte känna efter så mycket men jag bestämde mig för att strunta i viktlyftandet. Körde istället lite excentriska tåhävningar följt av situps. Vis av ett enstakapass av excentriska tåhävningar i höstas som följdes av en djävulsk träningsvärk som satt i en vecka så drog jag ner på antalet. Trots detta känner jag redan nu ikväll hur träningsvärken kommer krypande. Bra i och för sig men märkligt att fenomenet är så tydligt.

I övrigt känns benen rätt ok efter gårdagens pass. Det känns som att min strategi med varannandagslöpning och ytterst försiktig ökning är rätta vägen tillbaka till utmattning. Det verkar dock vara en rätt lång väg. Kanske krokig också. Ser verkligen fram mot ett löppass imorgon. Helst på lunchrasten.

1 kommentar:

Benet sa...

Intressant att läsa om din djävuska träningsvärk efter tåhävningar. Jag är för tillfället bannlyst från löparspåren på grund av en skada i vänster underben (förmodad bristning i en djupt sittande vadmuskel) och är förpassad till alternativ träning, i mitt fall simning.

För en vecka sedan avslutade jag simpasset med att köra tåhävningar i trappen upp till omklädsningsrummet. Jag körde inte mer än 2 x 20 per ben, vilket jag brukar göra när jag kör mina styrkepass på hemmaplan.

1½ dygn senare hade jag en sån infernalisk träningsvärk. Speciellt i vänstervaden (den försvagade). Värken satt i många dagar och jag hann nästan bli lite orolig...

Skönt att läsa att det händer fler än mig.

Mycket inspirerande blog, förresten. Din (långa) väg tillbaka verkar ju gå fin-fint. Jag håller tummarna att dina mål uppfylls.