torsdag 17 januari 2008

Kalibrering till de nya låga farterna

Torsdag 17/1: Förkylningsläget är fortsatt bistert. Det var emellertid så upplyftande med lite solsken lagom till lunchrasten att jag stack ut på en joggingtur i alla fall. Fick för mig att pipa iväg upp till Rambergsvallen för att kalibrera footpoden till de väsentligt lägre farter jag numera lufsar fram i. Det har visat sig att man nog får lite glädjevärden när man är ute och joggar. Kan i och för sig behövas...

Efter de dryga tre kilometrarna dit tog jag och klockade två fyrahundrametersvarv. Hmm, vart och ett av dem mättes till 420 meter. Nollade därefter klockan och tog två nya varv, 850 meter på 3,52 enligt klockan. Satte om kalibreringsfaktorn och kontrolljoggade två nya varv på 3,51. 800 meter prick visade klockan (visningen är inte bättre än på 10 meter när). Nu borde den alltså vara hyfsat på ferter runt 4,50 min/km. Fast kanske bara på gummibana och med mina gammla Adidas-skor.

Joggade sedan hem och summan av alla små delar på passet blev knappt 43 minuter och knappt 9 km. Lite längre än planerat. Får se hur toppen av vaden tar det de kommande dagarna.

Inga kommentarer: