tisdag 16 januari 2007

Bakslag och sjukgymnastbesök

Måndag 15/1 & Tisdag 16/1: Igår (måndag) blev det ett kortare (33 min) styrkepass på lunchen. Försiktigt och lugnt. Söndagens pass kändes...

På kvällen kände jag mig sugen på att åka rullkidor. Tog två varv i lugnt tempo på "Vällsjörundan" (1.13 och 18.95 km). Åkte lugnt och försiktigt då jag hade en liten förkylningskänsla i halsen. Det var inte speciellt jobbigt pass med den lugna farten. Tyvärr fick jag lite ont i benet igen på andra halvan av andra varvet. Detta bekymmrar mig idag en del och jag börjar tänka i banorna av att göra en total omstart på rehabiliteringen. Vila mer eller mindre totalt en månad eller två och sedan trappa upp försiktigt med i första hand cykling och lite rullskidor. Skippa löpningen helt, börjar tro att den är den största boven i dramat.

Idag tisdag har jag vilat från all fysisk aktivitet. Istället gjorde jag premiär hos sjukgymnasten. Hon gjorde en genomgång av mina rörelser, muskelstyrka, rörlighet etc. Bla. kunde hon peka ut svagheter och obalanser och visade en uppsjö av övningar för att komma till rätta med detta. Hon menade att sådana här obalanser ofta kan vara den utlösande faktorn till en överansträngning (vilket hon tyckte att mitt fall lutade åt). Hon trodde på tendinitis i hamstring.

Skall dit nästa vecka igen för att få ett mer genomarbetat träningsprogram.

Surfade lite på tendinitis hamstring och börjar nu själv tro på något av följande:
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/back/buttocks/hamstring_tendinitis.htm
http://www.sportsinjuryclinic.net/cybertherapist/back/buttocks/ischiogluteal_bursitis.htm

Kanske är ett rejält viloprogram i kombination med stärkande gymnastik den enda vägen. Skrota årets vasalopp, göteborgsvarv och hoppas på en comback till hösten. Att hålla på som nu börjar jag tvivla på.

Till helgen är det skidträningsläger i Mattila. Känner mig kluven till detta efter gårdagens bakslag med rullskidorna. Trodde ett tag att skidorna inte gjorde någon större skada. Får väl åka dit och känna på det hela för att få lite bättre beslutsunderlag...

Inga kommentarer: