onsdag 13 juni 2007

Lunchpass som på den goda tiden

Onsdag 13/6: Idag var första passet då jag skulle testa att springa på rätt ordentligt men inte maxfart i 40 minuter. Då frun är i Oslo över dagen och det inte fanns möjlighet att komma ut på en tur här hemma fick det bli på lunchen. Fick till och med sällskap av Magnus som tyckte att mitt pass skulle kunna vara en lagom tur efter maran i lördags.

Värmde upp i fem-sex minuter med jogg och försökte sedan hålla rätt bra tempo i 40 minuter. Första halvan av den något förkortade banan gick det bra att prata men sedan blev det sparsamt med sällskapspratet. Fick ihop 39 minuter och 53 sekunder med en medelpuls på 165 och toppuls på 176.

Det var endast under de sista sex-sju minutrarna som benet gjorde sig påmint lite. Kanske var det längden i kombination med att det blev en liten tempoökning sista kilometern. Såhär på kvällen efteråt känns det lite sämre än under de tre senaste 30-minutersrundorna men bättre än efter den första 30-minutaren för drygt två veckor sedan. Skall bli intressant att se vad morgondagen har att erbjuda av "sittvärk".

Härligt var det i alla fall med ett "riktigt" träningspass. Hoppet har också återvänt senaste veckorna och jag och Magnus började återigen fundera på ett tvådagars fjällmaraton av något slag i en avlägsen framtid. Fantisera och drömma kan man ju alltid.

Hursomhelst, åtminstone innan dagens löppass var jag nog bättre än vad jag någonsin varit sedan skadan uppstod för knappt åtta månader sedan. Hoppas progressen fortsätter lika brant uppåt som den senaste månaden!

Inga kommentarer: