lördag 23 februari 2008

En milsten på omvägen tillbaka till utmattning!

Lördag 23/1: Sitter och slökollar på Södergren i täten strax efter skidbytet i Falun. Känns behagligt i sinnet (och kroppen!) efter att äntligen sedan oktober någongång ha löptränat en timme i sträck. Dessutom är resten av familjen ute på vift och man har en av de där få stunderna för sig själv i huset.

I torsdags var jag ute på en 42-minutersrunda på lunchen i sällskap med Magnus. Då värkte toppen på vaden lite mest hela rundan. Hade därför planerat in vila i två dagar för att avsluta löparveckan imorgon. Idag var emellertid vårljuset alltför lockande för att hålla sig i skinnet. Har en längre tid nu varit sugen på att prova att stretcha löptiden lite längre för att testa hur benet känns. Någongång måste man ju våga prova och det blev inga eftersviter på torsdagens aningen oroande runda.

Öppnade med ett vänstervarv runt Finnsjön. Tog den lilla stigen som går precis utmed vattnet för att tvingas hålla lågt tempo. Det ingick i dagens plan, att hålla lågt tempo och köra så mycket terräng som möjligt. Borta vid Pottebo löper jag vidare en bit på asfaltsvägen för att sedan vika av på den gula stigen bort till Finnsjöns dagis. Allt känns riktigt bra och jag börjar tro på ett det faktiskt ska bli en timme idag. Ungefär här kommer jag dock på att lillebrorsan skulle komma med bussen för att hämta en erättningstelefon till sin trasiga... Vill dock inte sabba min timme och chansar på att han tagit en senare buss och ligger kvar på mitt långsamma tempo.

Väl hemma vid huset syns han inte till och det fattas en tio minuter till timmen. Tar lite kringelkrokar runt kvarteret för att få till det sista som fattas. Det blev en timme och 40 sekunder (11,9 km enligt GPS:en).

Känns som en bra vecka där jag nöjt mig med tre konditionspass varav ett riktigt försiktigt. Räknar veckan som en lite lugnare trots dagens långtest. Hoppas kunna stegra ansträngningsnivån något nästa vecka med ett kompletterande cykelpass och eventuellt ett första försiktigt intervallpass. Ser fram emot detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt, då kanske man kan se fram enmot lite sällskap på Rambergsvallen på fredag ?

Benet sa...

Härligt pass! 11,9 km på en timme. Det låter ju riktigt skönt! Kämpa på!

tillbakatillutmattning sa...

Jo, jag siktar på Rambergsvallen på fredag och det var riktigt gött att göra en timme igen!