söndag 9 december 2007

Julpyssel för motionären

2:a advent: Har varit rätt bekummrad för mitt ben hela helgen. Tycker det är märkligt att det inte blir något bättre när jag ändå försöker ta hand om det efter konstens alla regler. Grubblade länge på om jag skulle skogsjogga eller pröva rullskidorna men fastnade slutligen för en mix. Jag skogsjoggade med skidstavarna... Tänkte att med ett par stavar i nävarna skulle kanske hjärtat få jobba lite mer.


Det var lerigt och blött och jag tog omväxlande de minsta stigarna och obanat terräng. Konceptet med stavarna verkade dock fungera bra. De drygt 19 minuter som joggen varade hade jag en medelpuls på 160 och toppade upp 183 i maximal puls under turen. Kändes fint. Försökte trycka på ordentligt med stavarna i framför allt uppförbackarna och det bet lite i armarna också. Känns helt klart att man gjort något när man skriver på tangentbordet.


Eller också beror det på att jag efter joggningen ägnade 20 min åt armhävningar i stång och vanliga armhävningar i carporten. Hoppas inga grannar såg mig...

Just nu känns benet inte sämmre än innan turen, snarare nästan bättre. Fast det konstiga är att det tycker jag nästan varje gång och sedan kommer den en reaktion till morgonen efter. Lite märkligt är det. Hoppas dock att dagens mjuka underlag ska göra skillnad.


Insåg dock att stavarna var lite för långa och därför har jag nyss ägnat 20 minuter åt julpyssel! Eftersom jag är snål och har lite för många gammla stavpar liggande letade jag fram de sämsta.



Sedan slet jag av handtagen, bågfilade av stavparet en dryg decimeter.


Hottade trugorna till en för skogslöpning bättre storlek med hjälp av en avbitare och satte slutligen tillbaka handtagen med en limklutt i varje.


Jag ser definitivt fram emot nästa skogstur om en vecka! Då med för ändamålet optimerad utrustning och ett ben på bättringsvägen...

2 kommentarer:

forget 4P sa...

Bra pysseltips! Dessvärre är mina stavar lite för korta men det borde väl också gå att ordna tycker jag. Vi får väl se hur det går... :)

Kör hårt!

tillbakatillutmattning sa...

Allt går att ordna utom att bli frisk tydligen...