lördag 5 april 2008

Hoppet återvänder (lite i alla fall)

Lördag 5/4: Vaknade klockan två i natt av att det gjorde ont när jag böjde benet. Liggande alltså, ingen belastning. Sedan kunde ju inte jag somna igen på en timme. Upp och knapra Ibumetin och smörja på knät en extra gång. I morse gjorde det fortfarande ont när jag gick, särskilt upp och ner för trappan. Har knaprat vidare på Ibumetinen under dagen och smörjt knät med dito kräm. Under eftermiddagen har jag faktiskt varit bra i knät. Om man inte klämmer på en av benknotorna där det onda sitter eller provar att ta några joggingsteg.

Kanske blir det inte värre än det där konstiga som jag fick i höften för några veckor sedan. Det blev ju faktiskt bra på ett par veckor. Antagligen har jag blivit vek i senor och ligament så att två lite längre men långsamma rundor var för mycket. Fast det är ju rätt svårt att förstå, jobbigt var det ju inte. Hade i mitt stilla sinne tänkt att skadorna skulle hålla sig borta om jag körde långsamt enligt Maffetones principer. Verkar inte vara så enkelt.

Min plan för helgen var att köra ett första Maffetonetest imorgon söndag. Skulle varit kul att få till ett i början av april och sedan köra Maffetoneprojektet till och med juli. Nu känns det som att jag tvingas skjuta på testet ett par veckor. Tänker mig en veckas vila och sedan testa lite med rullskidorna efter det. Inte samma stötvisa belastning på knäregionen. Kanske kan man köra maffetestet om drygt två veckor istället.

Fortsätter elendet på detta sättet kommer jag snart att ruttna ur ordentligt!

Hursomhelst, gårdagens runda:
drygt 5 min uppvärmning med snittpuls 106 (0,9 km, 5,47 min/km), sedan följde 53 minuter då jag försökte hålla mtt maffetonepulsintervall på 135-145 (9,1 km, 5,15 min/km, snittpuls 140), slutligen 7 minuters nedvarvning (0,8 km, 9,13 min/km, snittpuls 111).

Totalt sett tydligen för tufft alltså med onsdagens liknande runda i bagaget.

4 kommentarer:

Benet sa...

Måste kännas riktigt surt... Har du varit och snackat med sjukgymnasten/naprapaten? Har de några teorier?

Jag tror att du är inne på HELT RÄTT spår vad gäller att köra Maffetoneträning. Det bör vara det absolut skonsammaste sättet att utöva löpträning på (förutom vattenlöpning).

Visserligen är du ju i så enormt bra shape att du trots att du håller Maffepuls håller ett relativt högt tempo (5:15 min/km med en puls på 140 är ju riktigt schysst) :-)

Jag hoppas och tror att knäincidenten är högst tillfällig och att du är tillbaka i fin Maffetoneform redan efter någon vecka!

Anonym sa...

Oj, här var en blogg jag missat och ännu en skadad. Hoppas du kommer tillbaka, du verkar ju grymt tränad (jmf med mig) Ser att Benet är här också, då är du i rätt händer. Såg i ett annat inlägg att du nämner baklängslöpning. Jag såg två jeppar som var ute och joggade (mycket långsamt) baklänges för några dagar sedan. Vad gör de ?

Anonym sa...

oj tryckte lite fort, min signatur skall vara slimslender

tillbakatillutmattning sa...

Tackar för supporten! Knägrejen verkar vara tillfällig, fast jag har ju inte testat än men det onda la sig fort. Tänkte inte få tillbaka det i alla fall.

Formen känns väl sådär även om siffrorna indikerar att man inte rasat ihop fullständigt ännu. Eller rättare sagt, hur formen känns vet jag inte eftersom jag inte testat på evigheter...