onsdag 9 april 2008

Stakåkning i vårsolen

Tisdag 8/4: Det var ju joggdags med pensinärskompisarna i Sjövalla. Ville gärna hänga på dem i Finnsjötärrengen i den alldeles stilla soliga vårkvällen men vågade inte fresta knät ännu. Bättre att vänta. Istället blev det några varv stakåkning på rullskidorna runt Massetjärn istället. Gångvägen runt tjärnen är i princip helt plan och ganska precis en knapp kilometer lång. (Det är här jag planerar att göra mina maffetest när jag vågar löpa igen.)

Det visade sig vara lite lurigt att hålla Maffetonepulsen på max 145 när man rullade skidor. Borde gått rätt bra egentligen tycker jag att hålla en jämn belastning eftersom det gick fint att staka hela vägen runt med bara armkraft utan större ansträngning. Lite lurigt förstås att kolla klockan hela tiden när armarna är upptagna.

Gav mig efter försiktiga 35 minuter. Snittpuls 135, max 159. (8 min under maffepuls, 17 med rätt puls och 8 min över tänkta maxpulsen).

Tycker min pulsklocka har trilskats lite senaste tiden. Ibland vill inte pulsen uppdateras ordentligt. Det är som om den fastnar på en för låg eller för hög puls under flera minuter ibland. Särskilt i början av ett pass innan börjar svettas lite. Ändå blöter jag givaren... Surfade lite på Suuntos diskussionsforum och det verkar vara fler som har liknande problem ibland.
Ringde apoteket och de hade faktiskt en tub kvar av någon slags kontaktgel. Inhandlade den på hemvägen. Ska bli intressant att se om den kan fixa pålitliga pulsvärden ända från början av passet... När man gör så korta rundor som man gör vill man ju att de ska vara riktigt mätta från början. Kanske visar sig min maffefart vara helt felaktigt mätt (fast jag tror inte det).


Inga kommentarer: