onsdag 2 april 2008

Tillbaka från semestern

Onsdag 2/4: Jaha, det var det det. En nio-tio dagar i en 18-mijonersstad blir en rätt rejäl urblåsare av huvudet i alla fall. Mycket intryck och ett ständigt stadsbrus gjorde att tankar på vardag, jobb och vardagsstress var helt frånvarande. Rätt bra faktiskt. Semestervistelsen gick fort men känndes ändå lång på något vis när man ser tillbaka på den.










Resan har som helhet gått kanonbra. Turistandet har dock rätt mycket styrts av barnen och vad de orkat med. Tyvärr orkar de lite mindre än vad man ibland hoppas på och önskar. Tur de hade tillgång till lägenhet och en farmor som steker pannkakor och rullar köttbullar!
Såg inte en endaste baklängeslöpare denna gången. För sex år sedan såg jag flera stycken. Antingen var det en övergående trend eller också har jag rört mig för lite i parker där det går att utöva motion. Fast förra gången såg jag faktiskt en som kutade baklänges på en gata. Fast kanske har den gubben strukit med under de år som gått... Projektet verkade rätt riskfyllt!

Träningen har det också blivit lite si och så med. Turistandet tog på krafterna. Nu är det i alla fall tänkt att maffetoneträningen ska köras på riktigt. Tog mitt första riktiga pass idag. Totalt en dryg timme varav ca 45 minuter i mitten låg inom pulszonen på 135-145 slag i minuten. Det var faktiskt inte alls lätt att hålla pulsen där. Minsta uppförsbacke så ville den pipa iväg lite högt och sluttade det utför fick man dra upp farten en hel del för att inte trilla utanför i underkant. Känner mig mycket nöjd med att det blev en hel timme (inkl uppvärmning och nedvarvning) och att allt känns bra nu efteråt. Läste ut min Maffetonebok under semestern och Mr Maffetone hävdade att stretching inte var något självklart. Han menade snarare att en ordentlig nedvarvning var nog så bra. Jag tänkte testa detta också, att dra ner på stretchandet till ett minimum. Tycker att stretchandet bara lett till elende sista tiden.
Fast ska man köra Maffetoneträning så kommer det nog ta mycket tid i anspråk. Eftersom det inte känns särskilt ansträngande så antar jag att man får lägga många timmar på löpningen om det ska bli något. Vi får väl se hur det går.
Hoppas det går riktigt bra för nu är jag anmäld till Lidingö...

2 kommentarer:

Benet sa...

Välkommen hem! Schyssta bilder! Det jag slås av när jag ser bilder från Kinas storstäder i allmänhet och Shanghai i synnerhet är de sanslösa kontrasterna. Ultramodernt, spacigt varvat med fattigt, torftigt. Mer eller mindre sida vid sida. Skulle gärna åka dit och uppleva det själv nån dag.

Superspännande att du skall köra igång ditt Maffetoneprojekt nu. Jag ser fram emot att läsa om dina framsteg! LL kommer du att springa i 4-minuterstempo med en snittpuls på 130 :-)

tillbakatillutmattning sa...

Jo det är riktiga kontraster där. Tycker det är rätt intressant också att allt är blandat. Inte segregerat mellan rika/fattiga som i väst.

LL med snittpuls på 130 blir ju kalas. Borde knappt vara trött efteråt... Kanske inte men att ta sig runt utan nya skador är ett av mina stora mål för året.