onsdag 7 maj 2008

Korkat pass

Onsdag 7/5: Igår skulle jag ta mig en runda på lunchen i försommarvärmen. Omgivningarna kring jobbet är rätt trista och för att få lite variation fick jag för mig att fortsätta västerut bortanför Älvsborgsbron. Vet inte vad jag egentligen tänkte på. Det stod Skandiahamnen på cykelvägsskyltarna och jag fick väl för mig att jag skulle komma ut till vattnet efter ett tag och någon form av hamnanläggning. Istället blev det en vändslinga kantad av oljecisternerer, diesellok och långtradare... Solen lyste och det gick snabbt att löpa så ingen större skada var skedd. Inte riktigt som jag tänkt mig bara.

Totalt blev rundan 1.11 inklusive uppvärmning och nedvarvning. 13,5 km.
Intressant att notera var att själva träningsdelen av passet mätte 59,13 min och 11,77 km vilket ger en snittfart på 5,02 min/km! Snittpulsen var 142. Jag tror visserligen att 5 min av de 59 hade puls över de 145 jag satt som max. Hursomhelst, 5,02 min/km. Tänk vad solen i ryggen kan göra!

Följde idag upp med en skogstur. Av dagens pass på 49,36 var 34,46 min själva träningspasset i maffe-fart. Snittpuls på 141. 6,18km ger en snittfart på 5,38 min/km. Har för mig att det var farten jag hade på mitt MAF-test på slät asfalt... Kan det vara möjligt? Dagens runda gick mestadels på smala skogsstigar.

De senaste två rundorna indikerar således att det kanske snart är dags för att göra ett nytt MAF-test. Tänk om man faktiskt har uppnått något?

5 kommentarer:

askan sa...

Den här bloggen ska jag följa, ska bli spännande att se hur det går för dig med din Maffeträning. När började du? Precis som jag verkar du vara dålig på att få till MAF-testen :) Tänkte jag skulle börjat året med ett MAF-test och det första kom i helgen...

tillbakatillutmattning sa...

Jag började lite trevande i slutet av mars. Körde mitt första riktiga MAF-test 19/4. http://tillbakatillutmattning.blogspot.com/2008/04/maf-test.html

Min tanke med Maffeträningen var att den skulle ta mig ur en lång skadeperiod. Känner mig tvungen att hitta på något nytt för att bryta en cirkel av ständigt nya skador och komma tillbaka till regelbunden löpträning i första hand och öka på längderna i andra hand.

Tänkte köra en första omgång som i princip sträcker sig från maj-juli. Sedan ska jag ta mig en funderare och utvärdera lite...

askan sa...

Det låter ju som en bra plan. Jag gillar konceptet, även om det är lockande med lite fartpass ibland. Men man kan ju börja med en MAffeperiod och sen går man över till till lite fart och intervaller. Efter ett tag kommer man ju ändå upp i Maffefarter som ligger fortare än de man brukar ha på långpass, så då känner man sig inte så långsam längre :)

tillbakatillutmattning sa...

Jo, min plan är att under augusti och september vara så hel i kroppen och grundtränad att det kan vara lagom att lägga till lite försiktiga fartpass och få lite fart i benen innan Lidingöloppet.

Det där med kosten har jag skippat. Läste dock Coltings bok och blev lite inspirerad av hans tankar på stenålderskäk. Fast inget jag kör med.

Benet sa...

Låter ju riktigt härligt! Jag ser som sagt verkligen fram emot att få följa ditt Maffe-projekt. Det gäller att ha tålamod. Jag tror att det är det absolut svåraste med hela Maffe-prylen.

Till hösten är det dags för mig att ge mig på Maffeträning på allvar.