måndag 12 maj 2008

Sagolik helg i nya skor

Måndag 12/5: I torsdags skippade jag lunchgymmandet för att istället ta Älvsnabben bort till Rosenlund och en promenad till Löp & Skokliniken. Tyckte jag var värd ett par utprovade skor nu när jag löper lite regelbundet igen. Var säker på att jag skulle komma därifrån med ett par Adidas Adistar Cushion. Så blev det inte. De menade att ett par NB 1223 tog upp lite sidorörelser som jag inte trodde att jag hade. De satt gött på foten i alla fall och jag slog till. 1500 pix fattigare men nöjd käkade jag lunchmackorna tillbaka vid datorn.



Det var fruns tur att ha ledig fredag i fredags och jag passade på att ta cykeln tur och retur till jobbet. Lite kylslaget när jag trampade iväg strax efter fem på morgonen. Hemfärden var desto goare. En enkelresa visade sig vara 20 km med fredagens vägval. Ditresan tog 47 minuter (13 min i MAF-puls, 2 över och 30 under) och hemresan 56 minuter (30 min i MAF-puls, 7 över och 19 under). Ni kan nog gissa vilket håll det lutar...


På lördag morgon var ju vädret bara för gött! Hela familjen blev lite rastlös och mitt på dagen bestämde vi lite hastigt att åka och besöka svärföräldrar i deras stuga i närheten av Karlsborg. Det gäller att utnyttja vädret till bad och bryggsolande mens det finns. VÄl där hade jag två riktigt fina löpturer i mina nya skor. Sommarheta grusvägar, doften av solvarmt hygge och en cirklande rovfågel i blickfånget. Riktigt bra!

Lördagens runda blev 59 minuter varav själva träningspasset var 41 minuter (2 min av dessa över MAF-puls) och 8,26 km. Enligt klockan en snittfart på 4,58 min/km. Söndagens runda blev 1,02 varav själva passet 46,47 min (4 min över MAF-puls) och 9,21 km. Enligt klockan en snittfart på 5,05 min/km.
Såhär i efterhand kanske det kan tyckas lite väl djärvt att köra tre pass på raken... Längst upp på höger vad känns ungefär som om man kört excentriska tåhävningar. Intalar mig att det är de nya skorna som stoppade den där sidorörelsen med foten och gav lite träningsvärk. Ska passa på att ta det lite lugnt några dagar och kanske starta igen med ett rullskidspass. Det är svårt att stå emot lusten att träna när de yttre förhållande är så in i bänken på topp...

4 kommentarer:

askan sa...

Du verkar haft en härlig löpar- och familjehelg!

Det är alltid spännande med nya skor. Jag köpte nyss ett par superbreda Asics Gel Foundation för att slippa tryck på sidan av foten och det har funkat bra...men nu har jag fått ont på ett annat ställe och jag misstänker att de är de nya skornas fel. Aldrig kan man få allt :)

När du skriver 4 min över MAF-puls, menar du att du medvetet sprang över MAF-pulsen i fyra minuter, eller?

askan sa...

Eller nu tror jag att jag fattar vad du menar. Du kan se på din pulskocka hur lång tid du låg över resp under ett visst pulsavsnitt va?

tillbakatillutmattning sa...

Jo precis. Den summerar ihop tiden inom, över respektive under de pulsgränser jag sätter upp. Jag försöker verkligen ligga under min uppsatta maxpuls på 145 men det är lite lurigt ibland. Man får ju verkligen släppa på om det sluttar nedför och vänder det sedan svagt uppåt om man rullar på så sticker pulsen lätt upp, även om det inte känns ansträngande.

Jag har varit aningen överraskad över att farten i MAF-puls ökat senaste tiden och förökte väl finna förklaring i att jag körde med lite högre puls i några minuter... Fast jag har ju tränat mer sista tiden så det låter väl som en troligare och roligare förklaring.

Benet sa...

Vilken underbar läsning! Härliga vyer, njutbara dofter. Och sanslöst bra pass du fick till! 5-minuterstempo med MAF-puls. Otroligt gött!

Det låter riktigt, riktigt lovande må jag säga. Kul!

Adidas Adistar Cushion var den modell som fick följa med mig hem då jag besökte Löplabbet för någon vecka sedan. Riktigt sköna de också. Perfekt att de är helt sömlösa framtill vilket är riktigt skönt för tårna. Inget som kan skava :-)