tisdag 29 maj 2007

Intressant test med tveksamt resultat

Måndag 28/5 och tisdag 29/5: Igår måndag var det rehabträning på IFK-kliniken. Det blev ett något längre besök än de vanliga 1.20 som träningen tar då vi hade en lite längre avstämmningsdiskussion med anledning av röntgenresultatet.

Vad jag förstod så kunde man inte säkert utifrån enbart röntgenläkarens tolkning säga om det rörde sig om tendinos eller om det fortfarande fanns en inflammation av någon anledning. Det troliga var dock att besvären kom av tendinos. Vidare pratade vi lite om att tendinos i hälsenor tex. var lättare att behandla då det var enklare att hitta övningar som "träffade" den fördärvade senan mitt i prick. Han sa också att det var ytterst sällsynt att tendinos försvann av sig själv. Lät ju inte så kul...

Mer glädjande var att han tyckte vi skulle göra ett experiment med att testa att löpa 30 min två gånger i veckan istället för 20 minuterspass. Dessutom löpa dessa rejält fort. Rejät trött skulle jag vara efteråt. Blev det sämre skulle jag backa tillbaka igen. Om det blev sämre i bara ett par dagar för att sedan vara bättre igen skulle jag köra på.

Idag körde jag första testlöpet. Stack ut på lunchen med pulsklockan på. Tyvärr öppnade sig himmlen och det regnade horisontelt just den halvtimmen jag var ute. Öppnade bort mot Götaälvbron, vände strax innan och körde sedan runt det nybyggda husen borta i Sannegårdshamnen. Tyvärr var batterierna i GPS-podden slut och jag fick nöja mig med puls.

Eftersom jag var glad att få prova att kuta på ordentligt så pressade jag mig. Ingen känsla av flyt precis efter det långa uppehållet. Flåsetslet i luftrören men
jag pressade på alla 30 minutrarna. Snittade 175 i puls och toppade 187 så det var lite kämpigt, men gött att flåsa ordentligt.

Under löpturen kändes det förvånansvärt bra. Nu på kvällen har dock smärtan ökat på och sittknölen är ömmare än på flera veckor och har man suttit en stund och börjar gå så stretar fästet en del. Får se vad som händer de närmaste dagarna. Skall gneta på med rehabträningen som vanligt imorgon onsdag och fredag och springa igen på lördag om benet känns ok.

Inga kommentarer: