tisdag 15 maj 2007

Utlåtande och en jogg

Tisdag 15/5: Alla joggande amatörläkare kan här få chansen att göra sitt nyckelarbete. På lunchen stack jag till Lundby sjukhus för att hämta resultatet från gårdagens plåtning. Det visade sig att läkarens utlåtande var klart även det. Det lyder enligt följande:
"
MRT av bäckenskelettet
Inga tecken till fraktur eller stressreaktion. Inom laterala delen av höger caput femoris ses ett litet högsignalerande område av oklar genes. Inga grövre förändringar i SI-lederna.

MRT av hamstringsfästena och proximala delen av lårbenens dorsala del
På vänster sida ses ett minimalt ödem i det gemensamma fästet för biceps och semitentinosussenorna. Det finns också ett mycket litet ödem i tuber ossis ischii i sin anslutning i anslutning till fästet. Fyndet torde representera diskret tendinos. Inga förändringar i glutealmuskuulaturen.
"

Nedan har jag lagt in ett skikt från fyra av de bildserier som togs. De är valda utan någon som helst kunskap om hur man analyserar sådana bilder. Jag letade efter nåt på vänster "sittknöl". Kolla det lilla fönstret nere till höger i varje bild för att se hur skiktet är taget. (För att kolla på bildserierna fick man med ett helt program på CD:n som gjorde att man kunde bläddra mellan skikten.)







Det låter ju inte så farligt om man läser utlåtandet. Hur svårt kan det vara att få bort den lilla retningen?
Ert nyckelarbete går ut på att tala om för mig vad jag lider av, vad jag skall göra för att bli bra och hur lång tid kommer det ta innan jag springer ett Lidingölopp igen?
Utslagsfrågan får bli följande:
Vad blir tiden på mitt första Göteborgsvarv efter friskförklaring?
Tog efter turen till Lundby sjukhus ett joggingpass på 17.26 minuter innan lunchmackorna intogs vid skrivbordet.
PS Som kommentar till mitt inlägg igår kan sägas att jag i förbifarten kollade med en person insatt i vården om varför inte alla motionärer med inbillade eller verkliga skador skickas till MRT per automatik. Som jag misstänkte var det kostnadsskäl. Det kan alltså vara värt att ställa frågan vid sitt första läkarbesök om en MRT skulle vara till hjälp för att ställa korrekt diagnos i ett tidigt skede. 3000 pix kan det vara värt. DS

Inga kommentarer: