onsdag 2 maj 2007

Naprapat och rehab på IFK-kliniken

Tisadag 1/5 och Onsdag 2/5: Igår gjorde jag en repris på lördagens runda på Styrsö. Start vid Skäret och jogg över Brännholmsvikens strandängar bort till Pottan och tillbaka. 16 minuter drygt på tunga ben och stumt löpsteg. Härligt att springa men flytet i steget är helt borta efter fyra månaders uppehåll. Skall försöka ta med pulsmätaren framöver. Enda orosmolnet var att jag tyckte att det gjorde lite ont i höger hälsena och att man var stel där. Kanske bara ovana och att man letar fel i jakten på Murphys lag.

Idag var det dags för ett andra besök hos naprapaten. Ischiasen som kom i högerbenet försvann efter första besöket och jag var lite tveksam till om jag skulle gå idag eller inte. Det känndes dock bra när jag väl var där. Lite lyx för en trött rygg och vem vet, kanske har det positiv invärkan på läkningen av andra benet också. Det knakade då ordentligt när han knäckte till ryggen på ett flertal ställen så någonting händer väl i alla fall.

Efter jobbet var det så dags för ett andra träningspass på IFK-kliniken. Passet inleddes med lite uppföljning på hur det kändes efter förra passet (en djävulsk träningsvärk i vänster baklår...) och de två löppassen. Sedan uppvärmning 5 min motionscykel och 5 min roddmaskin. Därefter styrkeövningarna. Själva träningspasset tar en dryg timme inklusive uppvärmningen.

Sedan bestämde vi att jag skall styrketräna enligt nuvarande program tre gånger i veckan och jogga upp till 20 min två gånger i veckan. Ett av styrkepassen varje vecka kommer att köras på IFK-kliniken så att det hela kan följas upp. Kollade också om det skulle funka att motionscykla istället för jogging om jag bekymmrade mig för hälsenan. Det funkade fint men jag skulle undvika att cykla med clips för att låta baksidan av låren vila.

När jag joggade så var det helt ok om jag fick träningsvärk. Började det göra riktigt ont i senfästet i rumpan skulle jag dock backa hem (inte bokstavligt alltså...) och avvakta vidare diskussion.

Inga kommentarer: