söndag 25 mars 2007

Förkyld trädgårdsblog och test av terasstvättmedel

Söndag 25/3: Jaha då kom våren äntligen ordentligt. Eftersom jag som bekant inte kan träna och utöva min primära hobby måste jag hitta alternativ. Bestämde mig förra veckan för att i år skulle altanen som vi byggde för fem år sedan verkligen utnyttjas. De 40 kvadraten trädäck har hittills brukats ytterst sparsamt. Året efter bygget skulle tomden göras iordning, därefter kom första barnet och strax därpå det andra. Sedan har plötsligt fem år trillat på. Varje ledig stund av egentid har fram till nu ägnats åt träning i en eller annan form (känns det som i alla fall). Med två småttingar födda inom ett och ett halvt år har den lediga tiden under de ljusa timmarna inte räckt till så mycket mer än löpningen.
Sagt och gjort, förra helgen inleddes bekämpningen av det gröna slem som växt till sig under den blöta och milda vintern. Tog ett span i förrådet och såg att hemmet var utrustat med två dunkar kemikalier som skulle kunna vara lämpliga för ändamålet. Fasadtvätt och Terasstvätt. Som service till andra altanägare kommer här en miniutvärdering.

Öppnade förra lördagen med att skura ca 20 kvadratmeter med rätt starkt blandat fasadtvätt. Drog på medlet på en liten yta i taget med en skurborste, lät verka en stund och gick sedan loss ordentligt med skrubbandet (det skall vara en skurborste av det slag med hårda hår). Resultatet blev faktiskt rätt bra. Tror också träningseffekten på armar och axlar kan jämföras med ett lättare gympass.

Här ser ni resultatet.






Gårdagen inleddes kl 09.00 med skurning av den resterande halvan. Skurmetoden och utrustningen var densamma men denna gång användes terasstvätt i stark blandning. När terasstvätten lades på så spreds en doft av klor vilket fick mig att hoppas på riktigt bra resultat.
Även denna gång blev det digert träningspass med skurborsten. Armarna orkade inte riktigt med de sista kvadratmetrarna.



Här bredvid ser ni mina medhjälpare innan jag börjar.






Vad blev då testresultatet? Nja, det var ingen enorm skillnad. Dock tycker jag nog att fasadtvätten car strået vassare. På bilden här bredvid ser man den fasadtvättade delen närmast kameran, gränsen mellan de två tvättomgångarna går vid dörren ungefär. Det gäller dock att ljusvinkeln är den rätta för att man skall kunna se någon skillnad.
Ok, nu har jag en altan att vila på men det känns ju lite beige att gå från hobbylöpning till altanhobby. Trädgården får bli kompromissen. Har ända sedan vi flyttade till villa för sex år sedan gillat att pula i trädgården. Gräva ner koskit, rensa ogräs och plantera är rätt kul faktiskt. Sedan sägs det ju att det skall vara hälsosamt också. Denna sommaren kanske jag har tid att rensa ännu noggrannare. Med lite otur kommer denna träningsdagbok utveklas till en trädgårdsdagbok. Men då skall jag nog ha riktigt otur...

Inga kommentarer: