torsdag 8 mars 2007

Utlåtandet

Torsdag 8/3: Idag kom utlåtandet från ultraljudsundersökningen med posten. Det lyder enligt följande:

"ULTRALJUD VÄNSTER LÅR

Det finns rester av en muskelbristning i fästet av bicepsmuskeln alldeles uppe vid tuber ischi där själva fästet är förtjockad och något ekofattigt och det finns också ett litet område med lokal ekofattighet i muskel där den går in i senan i proximala muskel cirka 2 cm nedom tuber ischi. Någon substansdefekt som i rupturkan inte påvisas. De mediala hamstringsmusklerna är utan anmärkning. Jämförelse har gjorts med höger bicepsmuskel som ser helt normal ut."

Så är det med den saken.

Hade ett telefonsamtal med sjukgymnasten jag besökt tidigare för att höra vad hon hade att säga om det. Hon meddelade att det var olyckligt att det är i senan/senfästet eftersom det är mycket mera svårläkt där. En bristning i muskeln kan tydligen läka lättare då det är ordentlig genomblödning. Senan är inte lika rolig... Jag förstod att hon inte kunde ge (eller ansåg att det var riktigt nödvändigt) något särskilt program jag kunde köra. Det hon menade var att man måste gå ytterst försikt fram och jobba med lättare cirkulationsträning och mycket försiktigt bygga styrka i muskeln och de kringliggande musklerna. Stretchingen som görs måste göras mycket, mycket försiktigt.

Hon tryckte även på att det tar lång tid innan man är bra igen. En egen skada av liknande karaktär på framsidan av låret hade tagit ett år för henne innan hon kände att hon kunde belasta den fullt ut.

Vidare rekommenderade hon boken "Total Stabilitetsträning" av Joanne Elphinston. Sådan träning tyckte hon definitivt jag skulle ägna mig åt för att vara beredd när jag var frisk igen. Skall köpa den snarast. Skall också köpa den ovan nämnda boken om idrottsskador. Den verkar behövas lättillgänglig.

Efter att ha läst på i ämnet en hel del i helgen (framför allt i "Motions- & Idrottsskador och deras Rehabilitering", Karlsson, Thomeé, Martinsson och Swärd) så tror jag mig ändå ha lite koll på vilken strategi man skall köra.

Axelskadan får bli ett praktikfall där jag skall göra rätt från början. Körde extremt lätt cirkulationsträning idag en gång per timme. Stod och flaxade som en fågel vid skrivbordet idag...

För benets räkning skall jag testa promenader. Öppnade med en 20-minuterspromenad idag.

Inga kommentarer: