fredag 7 mars 2008

Aldrig får man vara nöjd...

Fredag 7/3: Tro det eller ej men tamejsjutton om jag inte fått ont på ett nytt ställe... Höger ljumske. Kände i slutet på måndagen att det gjorde ont när jag gick. Inte super men fullt tillräckligt för att ana oråd. Försöker dra mig till minnes vad det kan bero på. Förra torsdagens intervall pass gjorde ju lite ont där och kanske slant jag bakåt med rullskidan i det lilla slasklagret i söndags morse men det onda var inget jag tänkte på i söndags i alla fall.

Det skulle ju också kunna vara en följd av alltför snabb upptrappning och ett konditionspass för mycket förra veckan. Lördag för två veckor sedan tog jag ju mitt första timslånga pass på länge. Därefter följde cykling på måndag, ett nytt pass på knappt en timme långsam löpning på tisdagen, snabba intervaller och totalt en timmes löpning på torsdagen. Nytt cykelpass på fredagen och ett avslutande rullskidspass på söndagen. Kanske lite i överkant men man vill ju så mycket.

Har därför tagit det lugnt denna veckan. Lunchgympass på tisdag och torsdag. Igår tog jag också en liten testjogg på 27 minuter. Väldigt långsamt, knappt pulsen steg under de 5,2 kilometer som passet varade. Ljumsken kändes men inte jättemycket. Tror inte den blivit värre till idag i alla fall.

Mycket funderingar just nu på hur jag ska tackla detta. Tycker ju inte att man kan kalla det en skada ännu. Det lutar åt att jag drar ner på träningen ett tag och ser vartåt det bär. Tänker mig 20-30 minuters jogg varannan-vartredje dag. Givetvis vara vaksam på om det blir värre.

Är extremt less på denna eviga kedja av elende. Läste på Benets blog om Miffasola eller vad en snubbe nu hette. Man skullebara löpa lågintensivt i månadsvis och farten skulle komma på köpet. Efter ett tag skulle lite intervaller läggas in. Upplägget lät tilltalande men jag tror att jag skulle få svårt att inte frestas att öka farten när det känns bra.

Det jag emellertid dragit som slutsats de senaste dagarna är att det är alltför lätt att åka på skador om man hoppar över vilodagar eller kör alternativ träning istället för vila. Måste lära mig detta...

Inga kommentarer: