onsdag 19 mars 2008

Testjogg

Onsdag 19/3: Har haft riktigt kämpiga dagar på jobbet senaste tiden. Känns inte riktigt komfortabelt att man dragits in i ett riktigt ekorrhjul. Känndes därför extra bra att ta en liten kort testtur i solen och snösmältan på lunchen. Känns rätt osäkert hur långt man ska våga prova. Kommer fram till att 20 minuter kan vara en lagom start. Problemet med mina skador har ju ofta varit att jag inte kännt av dem förrän ett antal timmar efter passet. Alltså rätt svårt ibland att begränsa sig under själva turen.

Eftersom jag tänkt mig en lång återtågsperiod från skadeträsket enligt Maffetones träningsprinciper så har jag stt pulsklockans övre larmgräns på 180-35=145 slag per minut. Kan konstatera att den farten känns riktigt trivsam att springa i. Inte särskilt jobbigt i 20 minuter i alla fall. Inser dock att om det skall ge något får man köra rejäla rundor...

Men, eftersom jag har tiden med mig och inte har någon press att komma i form snabbt så ska jag än en gång satsa på rätt så försiktig upptrappning. Har ju läst en del olika riktlinjer om 10 procent i veckan men också 10-15 procent per treveckorsperiod. Hmm, procent från vadå? Ska jag börja på 30 minuter varannan dag kanske? Eller öka lite snabbare första veckorna här för att sedan tillämpa 15 procent per treveckorsperiod. Blir nog bäst att gå på känsla och kroppens signaler och se Maffetonefarten som en liten "säkring" mot onödiga skador. Senaste året känns det som att i alla fall två av mina problem varit relaterade till pass med hög fart.

Dagens runda 22 minuter, snittpuls 136, topp 147, 4,4 km.
Det ger ju faktiskt en snittfart på 5 min/km. Rätt acceptabelt och helt ok tempo att förflytta sig framåt med. Fast å andra sidan saknade rundan helt och hållet backar.

Nu är jag riktigt sugen att komma igång igen och Maffetoneboken låg i brevlådan idag! Blir fin läsning på planet till Shanghai på fredag. Får se om det blir tillfälle att rapportera något om baklängeslöpning under nästa vecka...

1 kommentar:

Benet sa...

Härligt att du är igång igen. Och 5 min/km med en snittpuls på 136 är ju sanslöst! Du är ju i kanonform!

Ha en bra tripp till Kina och ta det försiktigt när du joggar tillsammans med Shanghaierna med rumpan först ;-)