måndag 3 mars 2008

Rullskidor i snöfall

Måndag 3/3: Det blir en dag försent med träningsrapporten. Vaknade igår söndag kl 06.00, rätt trött men masade mig trots allt upp innan resten av huset vaknade. Hade bestämt mig för att köra rullskidor någon gång under dagen och det var på något vis bäst att bränna av passset innan det kom något annat i mellan. Fick också för mig att vasaloppet skulle göra sig bra med passet avklarat.

Det var nästan mörkt när jag bytte om och under de tio minutrarna det tog runt halv sju så föll termometern en och en halv grad till drygt nollan bara. Dessutom började det regna. Rullskidor i regn är obra... Satte ett par femliters plastpåsar över pjäxorna för att undvika den mesta sörjan. Det blir ohyggligt geggigt och blött att rulla på blöta vägar. Inte roligt alls.

Väl utanför dörren hade regnet övergått till snö och jag tvekade en aning. Det funkar inget vidare om snön lägger sig på backen. Bakhalt och allmänt sladdigt och rent livsfarligt. Stakade i alla fall iväg. Kände mig trots allt rätt full i jävlar anamma. Tog Vällsjörundan i ett makligt tempo.

Det var bara de sista trehundra metrarna ungefär som vädret orsakade problem. Slasken började lägga sig på asfalten när jag kom upp på höjden nästan hemma. Högerskidan släppte helt bakåt nästan varje kick. Antagligen var det snön eller också har den börjat ge sig. Kanske dags att försöka serva den lite. De sköts rätt dåligt av mig...

Rundan tog totalt drygt 40 minuter och det var rätt blöt och kall jag kom in efter lite stretch. En skvätt mikrad kaffe från lördagskvällen satt som en smäck efter duschen till startskottet!

Idag måndag har det blivit vila från lunchgymmet på grund av vabbande. Hoppas kunna ta ett litet gymnastikpass imorgon lunch och eventuellt jogga med sjövallagubbarna på kvällen.

Inga kommentarer: