söndag 9 mars 2008

Maffetone

Söndag 9/3: Bara jag blir bra så ska jag.... Hur många gånger har jag inte tänkt det? Rätt många!

Har nu fått en ny idé tack vare Benet . Maffetone! Det låter ju som någonting enkelt och rättfram att följa. Att springa långsamt måste ju rimma bra med att minska belastning på senor och muskler och kanske leda till mindre skador.

Jag var ju helt klart på gång att komma tillbaka ännu en gång i ordningen för bara någon vecka sedan. För mycket och för fort fällde mig dock återigen när klockan ringde för sista varvet.

Tänker mig att jag vilar ett tag nu tills det onda i ljumskar/höfter lagt sig. Sedan blir det upptrappning i Maffetone-fart. Se här. Kanske ska jag köra hela kitet med kontrollturer på mätta sträckor och uppföljning. Möjligen blir det intressantare och kanske lättare att hålla sig från att rusa på så fort det känns bra.

Pulsen borde alltså ligga under 180-35-5=140 slag/min. Det är inte mycket det men rätt bekvämt skulle jag tro. Lite fundersam på om jag ska dra bort de där sista fem slagen. Jag har ju varit skadad så enligt formen borde jag ju det. Ska fundera på det, man kanske kan ta ett par rundor och känna på det? 140 borde ju innebära att man så gott som stannar om det lutar lite uppför...

4 kommentarer:

Benet sa...

Jag tycker definitivt att du skall testa! Och kör hela kitet med kontrollsträckor var tredje/fjärde vecka och se om det blir någon förbättring. Det borde det ju bli, det har han ju lovat :-) Jag tror att det blir intressantare för dig om du ser Maffetonelöpning som ett nytt projekt och kör "the full monty".

Vidare tror jag inte att du behöver dra bort de 5 slagen från 180-formeln för att du varit skadad. Du har ju hållt igång ordentligt med alternativ träning och vad jag har kunnat läsa mig till är det ju inget fel på din snabbhet eller fysiska form :-)

Låt ljumskarna vila och ge dig sedan ut på ett lågtempopass á lá Dr M. Skall bli intressant att läsa vad du tycker.

tillbakatillutmattning sa...

Jo, jag tror som du. Man får nog göra det till ett experiment och project om det ska funka. Fast det kan ju bli kul faktiskt. Man skulle ju kunna ge det tre månader till att börja med. April-juni kanske...
Jag tror inte heller jag ska dra bort de fem slagen. Tycker själv jag har en rätt ok kondition efter omständigheterna. Det verkar ju helt klart vara hjärtat som är den starkaste muskeln på mig. Resten känns dock lite bräckligt.

Benet sa...

Här är förresten en tråd från jogg.se som kan vara intressant inför din Maffetonesatsning.

Anonym sa...

Har sprungit GBG Varvet på 1:09
Marathon på 2:31
Lidingöloppet på 1:48
Vasaloppet på 5:02

Jag kan varmt rekommendera Maffetone metoden!