lördag 1 mars 2008

Ny milsten

Lördag 1/3: Igår fredag blev det i alla fall en tur på lunchen med Magnus till Rambergsvallen för mitt första intervallpass på ca ett och ett halvt år. I somras körde jag visserligen en hel del tempopass men eftersom jag var styrd av sjukgymnastens direktiv blev det aldrig några intervaller. Igår var det emellertid dags, trots att jag var lite orolig för lite ont runt höger utsidas fotknöl.

Vi värmde med jogg dit vilket tog oss knappt en kvart. Därefter föresatte jag mig att köra fem åttahundringar. Tempot fick bli vad det ville och jag körde 90 sekunders gåvila emellan. Det visade sig bli överraskande bra, 2.51, 2.45, 2.43, 2.44, 2.45. Efter femte intervallen gick det inte att motivera sig att göra fler. Det var ju fem jag tänkt mig och fem jag gjorde.

Försökte ta rygg på Magnus som körde tusenmetersintervaller i samma fart som jag körde mina. Det gick inget vidare och jag lade ner tempoträningen för dagen och joggade runt lite medan han körde klart sina. Högerfotens vrist och hälsena känndes bara bra på det mjuka plana underlaget och jag var nöjd med min insats.

Väl tillbaka vid jobbet kunde jag summera 12,4 km på 1,03. Super att inte hälen/vristen verkar ha farit illa av det hela heller. Den senaste skadan i raden "toppen-på-vaden-skadan" känns som att jag kan avskriva som läkt. De senaste rundorna har inte gjort den värre. Ska visserligen fortsätta att trappa upp försiktigt för att vara på säkra sidan och verkligen försöka undvika nytt skit. Tycker mig fått min beskärda del nu. Tror mig dock vara på gång igen.

Kommande veckan tänkte jag försöka prioritera rullskidor och cykling. Något eller ett par försiktigare löppass bara.

2 kommentarer:

Benet sa...

HÄRLIGT! Sjukt bra 800-ingar! Jag är imponerad.

Skönt också att din vad börjat bete sig vettigt. :-)

tillbakatillutmattning sa...

Jo det var ett härligt styrkebesked!