onsdag 26 september 2007

Fin fin runda och besök på IFK-kliniken

Tisdag 25/9 och onsdag 26/9: Igår var det distanslöpning som gällde. Kom ut efter barnens läggning vid åtta-tiden. Regnet hade precis upphört och det kändes direkt att det skulle bli en fin runda. Typisk höstluft och man springer förbi ett och annat hus som eldar i braskaminen. Den där utspädda fuktmättade rökdoften. Man associerar fritt till hösthajker som barn... Det går lätt att löpa och jag kommer snabbt in i en sådan där go känsla när benen rulla på av sig själv och tankarna bara vandrar planlöst.

Bland annat tänkte jag på just det, att tankarna vandrar planlöst. Framtidens uppfinning för konditionsidrottare måste bli en "pod" som man kan koppla till pulsklockan som kan registrera valda tankar (eller alla) och redovisa detta på passets tidsaxel kopplat till hjärtfrekvens, hastighet, ansträngning etc. Skulle vara rätt intressant att följa upp tankebanorna efteråt...

Ryggen funkade fint hela passet. Lite känning kanske i de brantaste uppförs- och nerförsbackar. Enda störmomentet kanske var en lite smårisig kista.

Passade på att kontrollmäta ett par löpvarv runt Massetjärn med GPS:en för att jämföra med fot-poddens mätningar i lördags. Lite snopet var att GPS:en mätte varven till 0,95 respektiv 0,96 medan fot-podden gjorde mätserien 0,96, 0,98, 0,98, 0,98, 0,98. Där sjönk farten på mina snabba kilometrar i lördags...

Totalt 57,30 i 4.14-fart.

Idag onsdag var det dags att prata med sjukgymnasten igen. Han tyckte det lät fint med de löppass jag gjort. Bra fart på distanspassen.

Beträffande ryggen sa han inte jättemycket. Tyckte jag gjorde rätt som gjorde mina bakåtböjningar. Ska fortsätta med det. Sedan hoppar vi över en övning ett tag som belastar ländryggen statiskt. Vi gjorde också en liten koll på hur jag utförde ett par andra övningar och det visade sig att jag nog utvecklat en helt egen variant på en av dem. Rättning och bättring. Själv hoppas jag att detta kan ha påverkat ryggen negativt... Hoppas kan man ju alltid.

Nytt besök om tre veckor och jag ska fortsätta med samma schema som senaste två veckorna. Varannat snabbt och kort, varannat långt och lite långsammare. Minst två vilodagar emellan. Rehab mellan passen.

Inga kommentarer: