onsdag 12 september 2007

Guldet blev till sand och en framtid som femtonhundrameterslöpare

Tisdag 11/9 & Onsdag 12/9: Min 35:e födelsedag (igår) skulle firas med stafettlöpning på Lindholmen. "Ericsson Runners" hade toppat laget och jag skulle gå ut på förstasträckan. Det var vinna eller försvinna som gällde och vi gjorde vårt bästa för att hetsa upp nerverna. Det blir som mer spännande då... Nu anade vi dock oråd redan innan start då ett gäng bengetter från Sävedalen tog några uppvärmningsvarv.

Hursomhelst, startskottet gick och jag tyckte det gick rätt bra att ligga i tätklungan. I alla fall de första 200 metrarna. Sedan föll jag tillbaka något i fältet men gnetade på så gott jag förmådde. Första kilometern på 3.17. Trodde jag kroknade på andra halvan av det 2,5 km långa varvet men höll nog trots allt rätt bra fart in i mål. Min tid blev 8.52. Riktigt nöjd.

Vår andreman plockade tre placeringar och tredje gubben gick ut som tvåa! Nu var det ju aldrig tal om att matcha vinnarna som ledigt löpte minuten snabbare på varje varv, men en andraplacering hade smakat fint.

Tyvärr tröt krafterna för tredjemannen och han tappade en placering som inte ens Magnus kunde plocka in. Ingen skugga skall dock falla på tredjemannen som strax innan hade kutat in på en sjätteplats i det individuella loppet på 7,5 km.

Totalt fick vårt jämna lag strax över 36 minuter. Alla var mycket nöjda.

Idag onsdag var det dags för ny uppföljning med sjukgymnasten på IFK-kliniken. Jag presenterade senaste två veckornas träning som kan summeras enligt följande.

30/8: löpning 48.01, 12.08 km (3.58 min/km)
31/8: rehab
2/9 : löpning 44.32, 11.48 km (3.53 min/km)
3/9 : rehab
5/9 : löpning 44.47, 11.30 km (3.58 min/km)
6/9 : rehab
8/9 : löpning 43.24, 9.87 km (4.24 min/km)
10/9: rehab
11/9: löpning 8.52, 2.5 km (3.33 min/km)
(det var en som mätte stafettvarvet med GPS till 2.7 km vilket skulle ge mig 3.17 min/km)

Sjukgymnasten var mycket imponerad över de fina tiderna och då blir man ju lite mallig! Han tyckte det såg bra ut och sa att jag kanske skulle slå mig på 1500-meterslöpning på bana på äldre dar. Vem vet, kanske börjar jag fatat tycke för dessa egentligen rätt avskyvärda korta distanser.

Hursomhelst, de kommande två veckorna fram till nästa uppföljning skall jag fortsätta med min "var tredjedagslöpning". Varannan gång 45-60 minuterspass med fart mellan 4 och 4.30 per kilometer och varannan dag 2-4 kilometers löpning i ca 3.30 fart (!).

Tanken med de rätt snabba farterna även på de lite längre passen är att man ska "irritera" skadan lite. Sedan skulle vi testa lite om de korta men snabba passen gjorde mindre ont efteråt.

Om det behövs (rätt subjektivt....) så skulle jag lägga in extra vilodag mellan löppassen. Jag fick också "tillstånd" att ta extra cykelpass mellan löppassen om det kändes bra och jag ville träna extra.

Han höjde också vikten på en av mina rehabövningar ett snäpp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt jobbat - en tredjeplats är väl knappast helt fel det heller. Såna där distanser är sjukt jobbiga att kuta - det måste ju verkligen gå undan om man ska bli nöjd. Respekt.

tillbakatillutmattning sa...

Jo det är skitjobbigt. Rätt tungt att sjukgymnasten sagt åt mig att kuta i den farten varannat träningspass...