tisdag 19 december 2006

Slentrian på lunchen

Tisdag 19/12: Pressade mig igenom ett tråkigt pass i gymmet på jobbet. Tänkte ju göra ett upphåll med situps och hitlerhunden för att se om det kunde bli bättre i höften. Det låter ju lite konstigt men jag tycker på något underligt sätt att det blir sämre på gymmet så det kan vara värt ett försök. Detta gjorde dock att det blev ytterligare svårare att hålla igång kontinuerligt. De muskler som återstod att jobba med blev rätt snabbt stela av mjölksyra.

Passade också på att testa min nya leksak i gymmet. Skulle bli intressant att se vad man kunde göra åt pulsen med bara armarna.

Öppnade med favoriten, armhävningar i stång blandat med armhävningar. Det bet bra på pulsen. De flesta andra övningar där bara armarna i huvudsak används ger ingen ordentlig puls, bara mjölksyra...

Höll ut i 46 minuter sedan ledsnade jag.

Enligt Suuntos programvara lyckades jag på dessa 46 minuter uppnå en "training effect" på 2.6. Det kan jämföras med gårdagens 6,18 km på 30 minuter som gav värdet 2.8. Redan nu borde man ju kunna dra slutsatsen att det är rätt kämpigt att försöka träna kondition med endast armarna. Fast vad som egentligen ligger bakom de där siffrorna har jag inte fattat än. Måste nog läsa på lite där... (dagens pass tex var ju enligt loggen totalt sett 3 min längre i pulszon 3, 5 min längre i pulszon 2 och 2 min längre i pulszon 1 ändå blir det lägre "training effect").

I övrigt har jag upptäckt en rätt stor nackdel med den programvaran som följde med PC-podden. Det verkar inte gå att lägga till egna träningsloggar som inte är loggade (tidtagna) med klockan. Fast det kanske kommer i senare versioner.

Inga kommentarer: