söndag 10 december 2006

Vila, ungdomar och cirkelträning

Lördag 9/12: På fredagen då det var min tur att vara ledig med barnen så testade jag Bushuset. Visade sig vara en rätt enkel och sansad utflykt om man var där när det öppnade. Lite barn och ingen trängsel. Fast lite dyrt kändes det med 70 spänn/barn för 1,5 timmar. Eftermiddagen gick åt till att packa och städa och på kvällen åkte vi ut till mina föräldrars sommarhus som planerat. Fredagen blev därför vils.

På lördagen så passade jag och frun på att jogga tillsammans. Morsan har kommit till Styrsö och passade barnen. Min plan var att jag och frun skulle dra jämnt med de restriktioner läkaren satt på min motion. Facit blev en lite längre runda i tid än de vanliga rehab-rundorna men inte i sträcka. Jag som tyckte jag hade sprungit långsammt tidigare... Fast det var trevligt att kuta tillsammans för en gångs skull. (Det hände en gång i sommras också, fast då körde jag med dubbelvagnen nästan hela biten utom en bit på mitten då jag körde intervaller medan frun pustade lite...).

Hursomhelst, rundan blev 29 minuter lång i ett för denna hösten fantastiskt väder. Inte en regndroppe...

Söndag 10/12: Idag var det dags för Friskis & Svettis-gymmet hemma i Mölnlycke igen. Var sugen på att kämpa lite och hade laddat för ett pass cirkelträning utan mjölksyra. Tror att det är det närmaste konditionsträning mankan komma om man bara får använda överkroppen. Började med 9x(20 situps + 20 armhävningar + 8 armhävningar i stång + 30 liggande hitlerhunden). Det tog 35 minuter och kändes bra. Det blev svettdroppar på nästippen och tröjan fick en rejäl blöt fläck.

Avslutade passet med latsdrag och tricepsdrag så jag kom upp i 60 minuter. Känns bra.

Kunde inte undgå att fundera lite på hur gammal man blivit och hur konstigt ungdomar stundtals kan bete seg. En av de lite yngre killarna där idag tränade i en tjock stickad mössa. Varför vet jag inte. Själv upplevde jag inget större behov av att värma mig, det var åtminstone 20 grader varmt. Det konstiga var dock inte mössan utan att han gick fram till ett handfat i närheten av där jag låg och gnetade mina armhävningar. Där tog han av mössan, blötte sin kalufs, rättade noggrannt till sin frisyr framför spegeln och tryckte sedan på den stickade mössan igen över alltihop!??

Fast han kanske hade läst James Fixx bok "Löpning". Har för mig att han skriver något i stil med att ska man tävla på ett varmt ställe ska man träna på att hantera värmen genom att träna i sitt eget lilla växthus bestående av flera lager tjocka kläder. Fast jag vet inte hur man tävlar i hantelsving så jag tror inte det var det heller faktiskt...

Veckosummering

Måndag: 40 min gym
Tisdag: 20 min löpning
Onsdag: 45 min gym
Torsdag: 55 min gym + 20 min löpning
Fredag: Vila
Lördag: 29 min löpning
Söndag: 60 min gym
--------------------------
Totalt: 3 timmar och 20 min gym + 1 timme och 9 min löpning

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du kanske kan köra lite roddmaskin också - det är ju huvudsakligen överkropp och det går definitivt att köra sig konditionsmässigt trött. Inte lika kul som att springa förstås, men man slipper ju horisontellt regn...

tillbakatillutmattning sa...

Jo kanske, jag har funderat på det men inte riktigt vågat prova. Det blir ju lätt att man klämmer i med benen också. Har inte testat cykel ännu heller.

På torsdag har det dock gått fyra veckor sedan läkaren sa fyra veckors varannandagsjogg. Från och med då skall jag börja stegra träningen och har som plan att variera rätt mycket mellan olika saker den första tiden. Fast rullskidorna blir nog förstahandsalternativet...